3. Zmienne i podstawowa biblioteka
PowrótW tym artykule zajmiemy się zmiennymi oraz wykorzystamy je w praktyce:
Poniżej zmienne jakie są wykorzystywane w C++
o to krótki program wykorzystujący dwa rodzaje zmiennych int, float oraz string.
#include <iostream>
#include <cstdlib>
using namespace std;
// zmienne
int lat = 18;
string imie = "Jan",
nazwisko = "Kowalski";
float wzrost = 175.5;
int main()
{
cout << "Witaj\nNazywasz sie: " << imie << " "<< nazwisko << " i masz lat "<< lat << ", i masz "<< wzrost << "cm wzrostu" << endl;
system("pause");
return 0;
}
Zapewne zastanawiasz się dlaczego początek lini 13 nie jest oddzielona np. „endl’inem„, jest tak ponieważ w C++ wyróżniamy znaki specjalne za pomocą backslash’a tzn. aby przejść do następnej lini w kompilowanym programie należy wypisać : \n , wyróżniamy jeszcze \t, jest to znak tabulacji.
W tym przypadku poznajemy również bibliotekę jaką jest #include <cstdlib>
za pomocą której zatrzymałem program używając polecenia system("pause");
jest to biblioteka, która zawiera podstawowe funkcję programu, w przyszłości na pewno będziesz zmuszony ją wykorzystywać. Zadbaj również o przejrzystość swojej pracy jak i programu.